Odgojno-obrazovni rad – Jaslice (1.-3. g.)
Djeca jasličke dobi zahtijevaju jedinstveni odgoj i njegu. Veliku pažnju posvetit ćemo adaptacijskom periodu čije trajanje ovisi o individualnim potrebama djeteta radi što lakšeg i bezbolnijeg prihvaćanja nove sredine. Naš rad s djecom orijentiran je na aktivnosti koje su usmjerene na zdravo odrastanje i pravilan razvoj djetetovih psiho-fizičkih sposobnosti i kreativnosti, socijalnih vještina, te usvajanje higijenskih navika i pravila lijepog ponašanja.
Programsko usmjerenje diktira četiri razine razvojnih potreba koje dijete u vrtiću treba zadovoljiti:
- primarne potrebe,
- stvaralačke osobine koje dijete spontano pokazuje,
- radoznalost i aktivni stvaralački odnos prema svijetu,
- razvoj mogućnosti doživljavanja i istraživanja.
U radu s djecom osobito će se njegovati glazbeni, ritmički i likovni izričaj. Kretanje i razvijanje spretnosti osobito je važno za djetetov pravilan razvoj. Kako vrtić ima lijepo ograđeno i sigurno dvorište s travnatim površinama dio aktivnosti provodit će se s djecom na zraku. Do djetetove treće godine života odvija se najintenzivnije učenje i razvoj, stoga je od iznimne važnosti djece te dobi, osigurati izazovnu, poticajnu i na istraživanje usmjerenu okolinu u kojoj će kroz igru spoznati svijet. Djeca te dobi za učenje i razvoj koriste sva svoja osjetila, stoga im treba osigurati doživljaje i susrete s neobičnim materijalima, zvukovima, različitim osjetima, smijehom i nježnošću. Pri našem planiranju i organiziranju aktivnosti i sadržaja rada, posebno mjesto zauzima zadovoljavanje potreba djece jasličke dobi, poštivanje zakonitosti razvojne psihologije i spoznaja da na dijete utječe socijalna i fizička okolina i da se ono razvija u interakciji i komunikaciji sa svojom okolinom.
Razvoj motorike
Maloj djeci je od jako velike važnosti otkrivanje mogućnosti i ograničenja vlastitog tijela. Veliki korak u istraživanju prostora je početak hodanja. Daljnjim razvojem motorike dijete sve više okupiraju ostali prirodni oblici kretanja (trčanje, bacanje, skakanje, penjanje, provlačenje…). Ruke su glavno sredstvo istraživanja: otvaraju, zatvaraju, pune i prazne, trgaju papir, guraju predmete u otvore, šaraju, spajaju stvari, odvijaju ručke ladice, valjaju tijesto, uče se obuvati, oblačiti, otkopčavati dugmad i sl.), stoga ćemo nastojati obogaćivati prostor materijalima koji će poticati njihov daljnji razvoj.
Spoznajni razvoj
Do druge godine djeca su orijentirana na učenje o fizičkom svijetu koji ga okružuje, a uče svojim osjetilima: dodirom, kušanjem, mirisanjem i slušanjem. Istražuju i eksperimentiraju, pomiču predmete i slažu ih različito ih kombinirajući, te istražuju njihov sastav i oblik (stavljaju predmet u usta, okreću ga, tresu, lupaju njime, bacaju ga i sl.). Važan dio u razvoju spoznajnog razvoja je učenje uzročnosti: „ako nešto napravim dogodit će se to i to“, npr. uživaju u neprekidnom „klikanju“ prekidačima, puštanju vode u WC-u, odmotavaju WC papira itd. i tada uživaju u svom postignuću.
Razvoj govora
Od početka 1. do kraja 2. godine života, djetetov govorni razvoj izuzetno napreduje. Učenje jezika je spontani proces, a uči se kroz razna iskustva. Djeca brzo shvate da je govor sredstvo za postizanje cilja: dvogodišnjaci već rado pokazuju na stvari i imenuju ih. Velike su individualne razlike u razvoju govora, jedno dijete već s 10 mjeseci koristi prve riječi, a drugo ih izgovara s godinu i pol, obje su u okviru normalnog govornog razvoja. Rani govor nije nužno pokazatelj intelektualne superiornosti, mnogo važniji pokazatelj je da dijete razumije govor.
Odgojno-obrazovni rad za djecu u 4. i 5. godini života
Razvojne zadaće:
- djeci pomoći da upoznaju prostor u kojem će boraviti, te da steknu sigurnost u okolini
- pomoći zadovoljiti osnovne potrebe ljudskog organizma za hranom, higijenom, svježim zrakom, kretanjem, dnevnim odmorom,
- usvajanje nekih osnovnih oblika kretanja: bacanje, hvatanje, hodanje uz kosinu i niz kosinu, hodanje u parovima, trčanje s predmetom, skakanje, provlačenje ispod prepreka, kotrljanje,
- poticati djecu na usvajanje organiziranog kretanja, kolona, krug, par,
- utjecati na razvoj senzomotoričke, usavršavati motoričku koordinaciju pokreta šake i prstiju, te ujedno omogućiti stjecanje novih iskustava,
- razvijati koordinaciju i lokomotorni sustav, ravnotežu, usklađenost pokreta, te gibljivost sistema za kretanjem, kosti-mišići,
- povećati otpornost organizma svakodnevnim boravkom na svježem zraku, te provođenjem vježbi za pravilan razvoj,
- zadovoljiti dječje potrebe za igrom u prirodi/u vodi,
- steći djetetovo povjerenje radi lakšeg ispunjenje razvojnih zadaća,
- uspostaviti što bliskije kontakte s roditeljima i potaknuti ih na suradnju,
- osigurati individualni pristup i komunikaciju sa svakim djetetom i razvijati kod djece pozitivne emocije prema drugoj djeci i osoblju vrtića,
- osigurati uvjete da se zadrži veza obiteljskog doma i dječjeg vrtića i poticati da izraze svoje doživljaje iz obitelji i vrtića,
- poticati međusobnu privrženost među djecom, suosjećanje za prijatelja, međusobno pomaganje razumijevanje
- razvijati interes za zajedničke igre u manjim skupinama,
- razvijati samostalnost i ustrajnost djeteta pri uzimanju obroka,
- razvijati likovno izražavanje,poznavanje boja, različitih tehnika, crtanja, slikanja, modeliranja, razvijati likovno izražavanje na likovnu temu i slobodno slikanje uz glazbu,
- formiranje izložbenog kutka,
- razvijati osjećaj primanja i razumijevanja putem navedenih sredstava i tehnika,
- razvijati kod djeteta samokontrolu pri obavljanju fizioloških potreba,
- razvijati kod djeteta opreznost i uočavanje opasnih situacija,
- upoznavanje djece s prostorom i neposrednom okolinom,
- stvaranje pozitivne slike o sebi,
- buditi kod djece radoznalost i aktivni stvaralački odnos prema svijetu,
- poticati dijete da samostalno uoči probleme i traži rješenje,
- poticati interes i ljubav prema ljudima biljkama i životinjskom svijetu,
- usmjeravati pozornost djece na prirodne pojave karakteristične za godišnja doba,
- uočavanje odnosa u prostoru,
- poticati na bolje opažanje vidom, sluhom, opipom, mirisom,
- uočavanje različitosti i sličnosti među stvarima,
- uočavanje uzročno-posljedičnih veza među stvarima i pojavama,
- razvijati kod djeteta ekološku svijest,
- upoznati kod djeteta govornu komunikaciju kao sredstvo komunikacije i mišljenja,
- upućivati kod djece na pravilnu artikulaciju glasova,
- razvijati sluh i glazbene mogućnosti,
- poticati kod djece osjećaj za lijepo,
- slušanje vokalne i instrumentalne glazbe,
- izazivati kod djece veselo raspoloženje i pozitivne emocije i sudjelovanjem u glazbenim igrama.
Odgojno-obrazovni rad za djecu u 6. i 7. godini života
Bitne zadaće:
- omogućiti djeci što više boravka na zraku, u prirodi,
- kod djece zadovoljiti potrebu za kretanjem kroz isprobavanjem i istraživanje mogućnosti u prirodnim oblicima: puzanjem, trčanjem, provlačenjem, preskakivanjem, bacanjem, skakanjem,
- razvijati kod djece finu koordinaciju pokreta,
- poticati na izdržljivost, upornost,
- razvijati ravnotežu, snagu, brzinu i fleksibilnost,
- razvijati kod djece pamćenje pravila igara,
- poticati dijete na razmišljanje u radnje bliskih osoba, likova iz poznatih priča, te nedoživljene situacije,
- kod djece razvijati sigurnost, osobito spoznaju da ga odrasli vole, da sve što treba može sam,
- kod djece razvijati pozitivnu sliku o sebi,
- osjećaj da pripada skupini, široj zajednici,
- poticati djecu na samostalnost u jelu piću u održavanju osobne higijene, održavanje urednosti igračaka u sobi,
- razvijati kod djece društveno prihvaćene oblike ponašanja i poticati na konstruktivno rješavanje problema,
- razvijati sposobnost druženja s djecom,
- razvijati socio-emocionalnu osjetljivost kroz prepoznavanje tuđih emocija, razumijevanja i poštivanja istih,
- razvijati stvaralačke osobine, osobito istraživanje različitog materijala svim osjetilima: veličina, oblik, boje, miris, okus, težina, toplina,
- upoznati djecu s prirodom, promjene u prirodi, događaji u životinjskom i biljnom svijetu, utjecaj prirode, razvijati sposobnost uočavanja veza i odnosa,
- otkrivanje osnovnih pojmova života: rast, ishrana, razmnožavanje, umiranje,
- potreba za očuvanjem okoline,
- razvijati sposobnost uočavanja veza i odnosa među predmetima i pojavama,
- razvijati sposobnost rješavanja problema kroz postavljanje pitanja, traženje rješenja, pretpostavljanje, zaključivanje, otkrivanje zakonitosti,
- poticati djecu na izražavanje govorom, mimikom, gestom, pokretom, glazbom, likovnim sredstvima,
- razvijati sposobnost komunikacije govorom, osobito kroz razumijevanje govora drugih,
- poticati razvoj sluha kroz razlikovanje glasova,
- poticati na pričanje, prepričavanje, opisivanje, objašnjenje,
- bogatiti rječnik,
- poticati na doživljaje i razumijevanje scenske i filmske umjetnosti,
- poticati djecu na stvaranje riječi i rečenica,
- stariju djecu uvesti u svijet slova,
- razvijati sposobnost likovnog izražavanja,
- razvijati senzibilitet za boju, liniju, oblik, plohu, prostor, volumen, strukturu,
- poticati na razumijevanje likovnih djela,
- poticati djecu na izražavanje prema sjećanju, mašti,
- poticati djecu na doživljaje i razumijevanje glazbenih dijela, zvukova,
- zamišljanje i stvaranje pokreta u igri i plesu.
Proslave, blagdani i radosna zbivanja
Redovni odgojno-obrazovni rad obogaćuje se obilježavanjem blagdana, proslavama, gostovanjima vanjskih izvođača i posjetama – prema planovima, tematskim cjelinama i projektima koji se ostvaruju u odgojnim skupinama.
Kraći rekreacijski programi tijekom pedagoške godine
- jednodnevni izleti na području Varaždinske županije,
- šetnje i druženja u prirodi prema godišnjim dobima,
- programi umjetničkog, kulturnog, vjerskog i sportskog sadržaja,
- prisustvovanje na javnim nastupima i priredbama,
- posjete raznim organizacijama i institucijama u skladu sa planiranom suradnjom sa društvenim čimbenicima (prema datumima događanja),
- praćenje i obilježavanje međunarodnih i svjetskih dana,
- posjete kazalištu i prisustvovanja kazališnim predstavama
Preventivni i zaštitni programi u pedagoškoj godini
Program rada za unapređivanje tjelesnog zdravlja djece, roditelja i zaposlenika vrtića u provedbi zdravstvene voditeljice kao vanjskog suradnika.
Zadaće programa su:
- praćenje prilagodbe djece i vođenje zdravstvene dokumentacije,
- praćenje i evidentiranje tjelesnog rasta i razvoja rasta i razvoja djece, te prepoznavanje mogućih poremećaja u rastu i razvoju,
- praćenje tjelesnih aktivnosti djece i vršenje antropometrijskih mjerenja,
- rad u skupinama na provođenju kulturno higijenskih navika,
- unapređivanje zaštite zdravlja djece u suradnji sa ostalim članovima vrtićkog tima i roditeljima,
- planiranje i izrada jelovnika u svrhu poticanja optimalnog rasta i razvoja djece uvođenjem namirnica zdrave prehrane, te stjecanje higijensko kulturnih navika prije i nakon obroka,
- osigurati zdrav i siguran okoliš za sigurnost djece i prevenciju ozljeda unutar vrtića,
- nadzor sanitarno-higijenskih uvjeta rada (sanitarni prostor, kuhinja, prostori gdje borave djeca, igračke…) i predlaganje mjera za poboljšanje,
- edukacija djece, roditelja i djelatnika vrtića o zdravstvenoj zaštiti i sigurnosti djece, te prevencijama o bolesti (najčešće bolesti, higijena tijela , zubi i sl…),
- ostvarivanje suradnje sa ostalim odgojno-obrazovnim i zdravstvenim ustanovama.