Odgojno-obrazovni rad

Odgojno-obrazovni rad – Jaslice (1.-3. g.)

Djeca jasličke dobi zahtijevaju jedinstveni odgoj i njegu. Veliku pažnju posvetit ćemo adaptacijskom periodu čije trajanje ovisi o individualnim potrebama djeteta radi što lakšeg i bezbolnijeg prihvaćanja nove sredine. Naš rad s djecom orijentiran je na aktivnosti koje su usmjerene na zdravo odrastanje i pravilan razvoj djetetovih psiho-fizičkih sposobnosti i kreativnosti, socijalnih vještina, te usvajanje higijenskih navika i pravila lijepog ponašanja.

Programsko usmjerenje diktira četiri razine razvojnih potreba koje dijete u vrtiću treba zadovoljiti:

  1. primarne potrebe,
  2. stvaralačke osobine koje dijete spontano pokazuje,
  3. radoznalost i aktivni stvaralački odnos prema svijetu,
  4. razvoj mogućnosti doživljavanja i istraživanja.

U radu s djecom osobito će se njegovati glazbeni, ritmički i likovni izričaj. Kretanje i razvijanje spretnosti osobito je važno za djetetov pravilan razvoj. Kako vrtić ima lijepo ograđeno i sigurno dvorište s travnatim površinama dio aktivnosti provodit će se s djecom na zraku. Do djetetove treće godine života odvija se najintenzivnije učenje i razvoj, stoga je od iznimne važnosti djece te dobi, osigurati izazovnu, poticajnu i na istraživanje usmjerenu okolinu u kojoj će kroz igru spoznati svijet. Djeca te dobi za učenje i razvoj koriste sva svoja osjetila, stoga im treba osigurati doživljaje i susrete s neobičnim materijalima, zvukovima, različitim osjetima, smijehom i nježnošću. Pri našem planiranju i organiziranju aktivnosti i sadržaja rada, posebno mjesto zauzima zadovoljavanje potreba djece jasličke dobi, poštivanje zakonitosti razvojne psihologije i spoznaja da na dijete utječe socijalna i fizička okolina i da se ono razvija u interakciji i komunikaciji sa svojom okolinom.

Razvoj motorike

Maloj djeci je od jako velike važnosti otkrivanje mogućnosti i ograničenja vlastitog tijela. Veliki korak u istraživanju prostora je početak hodanja. Daljnjim razvojem motorike dijete sve više okupiraju ostali prirodni oblici kretanja (trčanje, bacanje, skakanje, penjanje, provlačenje…). Ruke su glavno sredstvo istraživanja: otvaraju, zatvaraju, pune i prazne, trgaju papir, guraju predmete u otvore, šaraju, spajaju stvari, odvijaju ručke ladice, valjaju tijesto, uče se obuvati, oblačiti, otkopčavati dugmad i sl.), stoga ćemo nastojati obogaćivati prostor materijalima koji će poticati njihov daljnji razvoj.

Spoznajni razvoj

Do druge godine djeca su orijentirana na učenje o fizičkom svijetu koji ga okružuje, a uče svojim osjetilima: dodirom, kušanjem, mirisanjem i slušanjem. Istražuju i eksperimentiraju, pomiču predmete i slažu ih različito ih kombinirajući, te istražuju njihov sastav i oblik (stavljaju predmet u usta, okreću ga, tresu, lupaju njime, bacaju ga i sl.). Važan dio u razvoju spoznajnog razvoja je učenje uzročnosti: „ako nešto napravim dogodit će se to i to“, npr. uživaju u neprekidnom „klikanju“ prekidačima, puštanju vode u WC-u, odmotavaju WC papira itd. i tada uživaju u svom postignuću.

Razvoj govora

Od početka 1. do kraja 2. godine života, djetetov govorni razvoj izuzetno napreduje. Učenje jezika je spontani proces, a uči se kroz razna iskustva. Djeca brzo shvate da je govor sredstvo za postizanje cilja: dvogodišnjaci već rado pokazuju na stvari i imenuju ih. Velike su individualne razlike u razvoju govora, jedno dijete već s 10 mjeseci koristi prve riječi, a drugo ih izgovara s godinu i pol, obje su u okviru normalnog govornog razvoja. Rani govor nije nužno pokazatelj intelektualne superiornosti, mnogo važniji pokazatelj je da dijete razumije govor.

Odgojno-obrazovni rad za djecu u 4. i 5. godini života

Razvojne zadaće:

  • djeci pomoći  da upoznaju prostor u kojem će boraviti, te da steknu sigurnost u okolini
  • pomoći zadovoljiti osnovne potrebe ljudskog organizma za hranom, higijenom, svježim zrakom,  kretanjem, dnevnim odmorom,
  • usvajanje nekih osnovnih oblika kretanja: bacanje, hvatanje, hodanje uz kosinu i niz kosinu, hodanje u parovima, trčanje s predmetom, skakanje, provlačenje ispod prepreka, kotrljanje,
  • poticati djecu na usvajanje organiziranog kretanja, kolona, krug, par,
  • utjecati na razvoj senzomotoričke, usavršavati motoričku koordinaciju pokreta šake i prstiju, te ujedno omogućiti stjecanje novih iskustava,
  • razvijati koordinaciju i lokomotorni sustav, ravnotežu, usklađenost pokreta, te gibljivost sistema za kretanjem, kosti-mišići,
  • povećati otpornost organizma svakodnevnim boravkom na svježem zraku, te provođenjem vježbi za pravilan razvoj,
  • zadovoljiti dječje potrebe za igrom u prirodi/u vodi,
  • steći djetetovo povjerenje radi lakšeg ispunjenje razvojnih zadaća,
  • uspostaviti što bliskije kontakte s roditeljima i potaknuti ih na suradnju,
  • osigurati individualni pristup i komunikaciju sa svakim djetetom i razvijati kod djece pozitivne emocije prema drugoj djeci i osoblju vrtića,
  • osigurati uvjete da se zadrži veza obiteljskog doma i dječjeg vrtića i poticati da izraze svoje doživljaje iz obitelji i vrtića,
  • poticati međusobnu privrženost među djecom, suosjećanje za prijatelja, međusobno pomaganje razumijevanje
  • razvijati interes za zajedničke igre u manjim skupinama,
  • razvijati samostalnost i ustrajnost djeteta pri uzimanju obroka,
  • razvijati likovno izražavanje,poznavanje boja, različitih tehnika, crtanja, slikanja, modeliranja, razvijati likovno izražavanje na likovnu temu i slobodno slikanje uz glazbu,
  • formiranje izložbenog kutka,
  • razvijati osjećaj primanja i razumijevanja putem navedenih sredstava i tehnika,
  • razvijati kod djeteta samokontrolu pri obavljanju fizioloških potreba,
  • razvijati kod djeteta opreznost i uočavanje opasnih situacija,
  • upoznavanje djece s prostorom i neposrednom okolinom,
  • stvaranje pozitivne slike o sebi,
  • buditi kod djece radoznalost i aktivni stvaralački odnos prema svijetu,
  • poticati dijete da samostalno uoči probleme i traži rješenje,
  • poticati interes i ljubav prema ljudima biljkama i životinjskom svijetu,
  • usmjeravati pozornost djece na prirodne pojave karakteristične za godišnja doba,
  • uočavanje odnosa u prostoru,
  • poticati na bolje opažanje vidom, sluhom, opipom, mirisom,
  • uočavanje različitosti i sličnosti među stvarima,
  • uočavanje uzročno-posljedičnih veza među stvarima i pojavama,
  • razvijati kod djeteta ekološku svijest,
  • upoznati kod djeteta govornu komunikaciju kao sredstvo komunikacije i mišljenja,
  • upućivati kod djece na pravilnu artikulaciju glasova,
  • razvijati sluh i glazbene mogućnosti,
  • poticati kod djece osjećaj za lijepo,
  • slušanje vokalne i instrumentalne glazbe,
  • izazivati kod djece veselo raspoloženje i pozitivne emocije i sudjelovanjem u glazbenim igrama.

Odgojno-obrazovni rad za djecu u 6. i 7. godini života

Bitne zadaće:

  • omogućiti djeci što više boravka na zraku, u prirodi,
  • kod djece zadovoljiti potrebu za kretanjem kroz isprobavanjem i istraživanje mogućnosti u prirodnim oblicima: puzanjem, trčanjem, provlačenjem, preskakivanjem, bacanjem, skakanjem,
  • razvijati kod djece finu koordinaciju pokreta,
  • poticati na izdržljivost, upornost,
  • razvijati ravnotežu, snagu, brzinu i fleksibilnost,
  • razvijati kod djece pamćenje pravila igara,
  • poticati dijete na razmišljanje u radnje bliskih osoba, likova iz poznatih priča, te nedoživljene situacije,
  • kod djece razvijati sigurnost, osobito spoznaju da ga odrasli vole, da sve što treba može sam,
  • kod djece razvijati pozitivnu sliku o sebi,
  • osjećaj da pripada skupini, široj zajednici,
  • poticati djecu na samostalnost u jelu piću u održavanju osobne higijene, održavanje urednosti igračaka u sobi,
  • razvijati kod djece društveno prihvaćene oblike ponašanja i poticati na konstruktivno rješavanje problema,
  • razvijati sposobnost druženja s djecom,
  • razvijati socio-emocionalnu osjetljivost kroz prepoznavanje tuđih emocija, razumijevanja i poštivanja istih,
  • razvijati stvaralačke osobine, osobito istraživanje različitog materijala svim osjetilima: veličina, oblik, boje, miris, okus, težina, toplina,
  • upoznati djecu s prirodom, promjene u prirodi, događaji u životinjskom i biljnom svijetu, utjecaj prirode, razvijati sposobnost uočavanja veza i odnosa,
  • otkrivanje osnovnih pojmova života: rast, ishrana, razmnožavanje, umiranje,
  • potreba za očuvanjem okoline,
  • razvijati sposobnost uočavanja veza i odnosa među predmetima i pojavama,
  • razvijati sposobnost rješavanja problema kroz postavljanje pitanja, traženje rješenja, pretpostavljanje, zaključivanje, otkrivanje zakonitosti,
  • poticati djecu na izražavanje govorom, mimikom, gestom,  pokretom, glazbom,  likovnim sredstvima,
  • razvijati sposobnost komunikacije govorom, osobito kroz razumijevanje govora drugih,
  • poticati razvoj sluha kroz razlikovanje glasova,
  • poticati na pričanje, prepričavanje, opisivanje, objašnjenje,
  • bogatiti rječnik,
  • poticati na doživljaje i razumijevanje scenske i filmske umjetnosti,
  • poticati djecu na stvaranje riječi i rečenica,
  • stariju djecu uvesti u svijet slova,
  • razvijati sposobnost likovnog izražavanja,
  • razvijati senzibilitet za boju, liniju, oblik, plohu, prostor,  volumen, strukturu,
  • poticati na razumijevanje likovnih djela,
  • poticati djecu na izražavanje prema sjećanju, mašti,
  • poticati djecu na doživljaje i razumijevanje glazbenih dijela, zvukova,
  • zamišljanje i stvaranje pokreta u igri i plesu.

Proslave, blagdani i radosna zbivanja

Redovni odgojno-obrazovni rad obogaćuje se obilježavanjem blagdana, proslavama, gostovanjima vanjskih izvođača i posjetama – prema planovima, tematskim cjelinama i projektima koji se ostvaruju u odgojnim skupinama.

Kraći rekreacijski programi tijekom pedagoške godine

  • jednodnevni izleti na području Varaždinske županije,
  • šetnje i druženja u prirodi prema godišnjim dobima,
  • programi umjetničkog, kulturnog, vjerskog i sportskog sadržaja,
  • prisustvovanje na javnim nastupima i priredbama,
  • posjete raznim organizacijama i institucijama u skladu sa planiranom suradnjom sa društvenim čimbenicima (prema datumima događanja),
  • praćenje i obilježavanje međunarodnih i svjetskih dana,
  • posjete kazalištu i prisustvovanja kazališnim predstavama

Preventivni i zaštitni programi u pedagoškoj godini

Program rada za unapređivanje tjelesnog zdravlja djece, roditelja i zaposlenika vrtića u provedbi zdravstvene voditeljice kao vanjskog suradnika.

Zadaće programa su:

  • praćenje prilagodbe djece i vođenje zdravstvene dokumentacije,
  • praćenje i evidentiranje tjelesnog rasta i razvoja rasta i razvoja djece, te prepoznavanje mogućih poremećaja u rastu i razvoju,
  • praćenje tjelesnih aktivnosti djece i vršenje antropometrijskih mjerenja,
  • rad u skupinama na provođenju kulturno higijenskih navika,
  • unapređivanje zaštite zdravlja djece u suradnji sa ostalim članovima vrtićkog tima i roditeljima,
  • planiranje i izrada jelovnika u svrhu poticanja optimalnog rasta i razvoja djece uvođenjem namirnica zdrave prehrane, te stjecanje higijensko kulturnih navika prije i nakon obroka,
  • osigurati zdrav i siguran okoliš za sigurnost djece i prevenciju ozljeda unutar vrtića,
  • nadzor sanitarno-higijenskih uvjeta rada (sanitarni prostor, kuhinja, prostori gdje borave djeca, igračke…) i predlaganje mjera za poboljšanje,
  • edukacija djece, roditelja i djelatnika vrtića o zdravstvenoj zaštiti i sigurnosti djece, te prevencijama o bolesti (najčešće bolesti, higijena tijela , zubi i sl…),
  • ostvarivanje suradnje sa ostalim odgojno-obrazovnim i zdravstvenim ustanovama.